In Nederland is het verboden om reclame te maken voor cannabis.
De Opiumwet is daar duidelijk over: ‘Elke openbaarmaking, welke er op is gericht de verkoop, aflevering of verstrekking van een middel als Cannabis is verboden, dit staat in artikel 3 van de Opiumwet. De waarschuwing die coffeeshop Tyson 2.0 onlangs van de Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, kreeg voor de marketing actie met Mike Tyson is dan ook terecht. Op 13 september bracht Tyson een bezoek aan de coffeeshop, waarbij klanten kans maakten op een meet & greet met Mike bij een besteding van minimaal 95 euro in de shop. De koppeling in de actie van de 95 euro besteding in de shop met de meet & greet met Tyson valt onder het afficheringsverbod. Een high-score op een boksbal machine buiten voor de shop op het Spui en een meet & greet ook buiten de shop met Tyson had waarschijnlijk geen waarschuwing van Halsema opgeleverd, maar wel dezelfde opkomst. De actie is er dan puur op gericht om met Mike Tyson op de foto te kunnen, de meet & greet, en niet op een aankoop in de coffeeshop.
Mike Tyson in Amsterdam, om zijn eerste coffeeshop ‘ Tyson 2.0’ te openen. September 2023
Voor coffeeshops gelden dus een aantal regels. Als coffeeshops zich aan deze regels houden worden zij niet vervolgd. Deze regels worden ook wel de (BI) AHOJ-G criteria genoemd.
De regels zijn:
- Geen Affichering of reclame (A). Dit betekent geen reclame anders dan een aanduiding op de gevel.
- Geen Harddrugs (H). Er mogen in een coffeeshop geen harddrugs voor handen zijn/ verkocht worden.
- Geen Overlast (O). Onder overlast wordt onder meer verstaan: geluidshinder, vervuiling en/of voor of nabij de coffeeshop rondhangende klanten.
- Geen verkoop en geen toegang aan Jongeren onder de 18. (J)
- Geen verkoop van Grote hoeveelheden, niet meer dan 5 gram per dag per persoon. (G)
- Geen coffeeshops in de Buurt van scholen (per 1 januari 2014) (B)
- Geen verkoop aan niet Ingezetenen (per 1 januari 2013) (I)
Ook mogen coffeeshops geen grotere handelsvoorraad hebben dan 500 gram. In veel steden worden deze voorwaarden streng gecontroleerd. De coffeeshop riskeert sluiting als deze voorwaarden worden overtreden. Een belangrijk voordeel van het Nederlandse coffeeshopbeleid is dat door de voorwaarden geen verkoop van harddrugs in de hand wordt gewerkt, omdat de verkoop hiervan op heel andere plekken plaatsvindt. Jongeren (18+) komen daardoor in coffeeshops in ieder geval niet met harddrugs in aanraking.
De afgelopen jaren is het coffeeshopbeleid aangescherpt. Vooral vanwege overlast vanwege drugtoeristen in de zuidelijke provincies en vanwege het gestegen THC gehalte in Nederlandse wiet. Overigens is het THC gehalte sinds 2004 niet verder gestegen. Het ging hierbij om de volgende maatregelen:
- Wietpas/ beslotenclub
- Ingezeten criterium
- Afstandscriterium
- 15% maatregel
Het plaatselijke coffeeshopbeleid wordt vormgegeven in het zogenaamde driehoeksoverleg. Dit is een overleg van de burgemeester, de commissaris van politie en de officier van justitie. Dit overleg houdt de vrijheid om van de richtlijnen af te wijken. Het driehoeksoverleg kan besluiten in zijn gemeente geen coffeeshops toe te laten of het aantal coffeeshops te beperken. Ook de regel geen verkoop aan niet ingezetenen en het afstandscriterium kan lokaal ingevuld worden. Zo heeft Amsterdam besloten het ingezetencriterium voorlopig niet te handhaven.
De wietproef gaat hier hopelijk verandering in aanbrengen. Het Amsterdamse stadsdeel Oost mag als elfde gemeente meedoen aan de zogenoemde ‘wietproef’, het experiment waarin aangewezen henneptelers legaal wiet mogen leveren aan coffeeshops.
In de elf gemeenten mogen coffeeshophouders uitsluitend wiet verkopen afgenomen van deze telers. De bedoeling van de wietproef is te bekijken of de legale kweek en distributie bijdraagt aan de openbare veiligheid en de kwaliteit van de wiet. Als de proef slaagt dan kunnen, wat mij betreft, de (BI) AHOJ-G criteria ook de prullenbak in.
Marketing Actie Heineken i.s.m. PLUS en COOP supermarkten augustus 2021
Whataboutism, Alcohol?
Binnen de cannabis wereld kijken we vaak met een schuin oog naar die andere (soft)drug Alcohol, waar wel alles mag, behalve dan in Afghanistan, Bahrein, Bangladesh, Brunei, India, Iran, Irak, Libië, Qatar,Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten, waar alcohol in zijn geheel of gedeeltelijk verboden is. Voor een slijterij zijn er geen (BI) AHOJ-G criteria. Een greep uit een paar recente acties waar bier merken zoals Heineken zich maar al te graag verbinden aan sportevenementen en atleten. De actie is er duidelijk op gericht om klanten naar de supermarkt te lokken en een (bier) uitgave te doen om in aanmerking te komen voor de tickets.
Marketing actie met het likeurtje van ondernemer
Ook zien we vaak Nederlandse bekenden die met een eigen merk Alcoholische drank uitkomen en zelfs een meet & greet in de plaatselijke slijterij organiseren.
Voordat tv-ster Peter Gillis op een zaterdagmiddag slijterij en wijnhandel Wijdeveld in Oosterbeek kon betreden, moest hij zich eerst een weg banen door een menigte kinderen. Hij nam er alle tijd voor om met de uitgelaten scholieren op de foto te gaan en kreeg zelfs nog een baby in zijn armen gedrukt. Een marketing actie in een slijterij waarbij dus ook minderjarigen in betrokken zijn. Ondenkbaar in een Coffeeshop! Die kan je met een vergelijkbare foto met minderjarigen direct sluiten.
Drooglegging of legalisatie?
De Telegraaf 25 januari 2024, Halsema: verkoop van cocaïne moet niet langer strafbaar zijn
Toch laat de Burgemeester van Amsterdam zien wel over een liberaal toekomst gerichte aanpak na te denken. Wie de geschiedenis kent weet immers dat de drooglegging voor veel criminaliteit gezorgd heeft en dat die na de afschaffing van dat verbod, in ieder geval voor de handel in alcohol, verdwenen is. Volgens Halsema is het nu ook beter om, in plaats van repressie, het verdienmodel van criminelen omver te werpen. 'Ik maak deel uit van een groeiende groep wetenschappers en bestuurders die zegt dat de internationale strijd tegen drugs zulke perverse effecten heeft dat wij daar inmiddels meer last van hebben dan van de drugs zelf,' aldus de Burgemeester. Ik sta hier volledig achter, al zie ik bij heel veel mensen een hoop onbegrip. Jammer, want hier kan Nederland juist laten zien dat het een voorbeeld kan zijn voor de rest van de wereld. En dan denk ik aan het softdrugs beleid uit de jaren 70, het homo huwelijk, de euthanasie wet en de wet afbreking zwangerschap, waar Nederland een voortrekkersrol heeft gehad.
De Telegraaf 25 januari 2024, Halsema: verkoop van cocaïne moet niet langer strafbaar zijn
Verbieden helpt dus niet.
Naast een verbod of juist de regulering van cannabis en hard drugs speelt er nog veel meer. Zo wordt er gedacht aan de suikertaks, zijn sigaretten binnenkort bijna nergens meer te koop en ook mag je in Nederland geen Vape producten meer met een fruitsmaakje kopen. In veel landen geld dit al, inclusief de UK, die dit jaar ook een verbod invoert. De straathandel in Vapes zal welig tieren en voor alles wat je verbied geld natuurlijk dat criminelen daar hun zakken mee gaan vullen. Bij het instellen van een verbod wordt tegenwoordig vaak de aantrekkelijke marketing voor kinderen als uitgangspunt genomen. Smaakjes met fruit zijn aantrekkelijk voor kinderen, of frisse kleurtjes en het gebruik van influencers met een jonge achterban zoals Peter Gillis en ook recentelijk de PRIME energy drinks van Logan Paul & KSI dragen bij aan de behoefte bij minderjarigen een product te kopen. Moet je dan in de toekomst ook een actie van een ongezond product, met ook een duidelijke minderjarige gebruikersgroep, als Lay's chips verbieden?
Lay's meet & greet actie uit 2021
Het gaat mij allemaal te ver die verboden. Dan hebben we het binnen een aantal jaar over de potato chips maffia en het energy drink cartel. Wij kunnen en willen nu eenmaal zelf graag beslissen wat we in ons lichaam stoppen. Doet me meteen denken aan een andere discussie tijdens CoVid, maar daar brand ik nu even mijn vingers niet aan ;-). Maar goed, ik beslis dus graag wat ik in mijn eigen lichaam stop en zolang mijn kinderen minderjarig zijn beslis ik voor ze. Ik zie dan graag dat een verkoper er op toe ziet dat zij dit niet zelfstandig in een winkel kunnen kopen. Bedoel ik dan ook een verbod op snoepjes, chips, fast food en dergelijke voor minderjarigen? Ja, graag. Een leeftijdsverbod heeft mijn voorkeur. Geen 18, dan niks. Boven de 18 mag je het helemaal zelf weten of je wilt vapen, roken, zuipen, snuiven, ongezond eten en wat dan ook je nog meer wilt consumeren. Het grote voordeel van een regulering is dat je afspraken kunt maken over wat je wel en niet mag communiceren. Bij Cannabis heeft dit het grote voordeel dat de fabrikant en de verkoper veel meer informatie aan de consument kunnen verstrekken. Denk alleen al aan waarschuwingen of gebruikers informatie op de verpakking, waar ook de ingrediënten op vermeld staan. Dat is toch veel beter dan een plastic zakje met wiet waar geen enkele info op mag staan?
Nu nog verboden in Nederland vanwege het afficheringsverbod. Cannabis in verpakking met logo's, gebruiksinfo, hoeveelheid, soort en ingrediënten.
Roald Tromp aka Opa CBD is de oprichter van CBD SPORTS, Public Speaker met een achtergrond in Sport Leiderschap (C.I.O.S. Overveen), Sport voeding, Professionele en Home Fitness Equipment en Educatie, Master in Sales & Marketing, Ex- Honkballer, Voetballer, Alpine Skier, Skate- and Snowboarder, Tennis & Ski leraar en CrossFit and MMA addict.
Copyright Opa CBD September 2023.
Publicatie van dit artikel of delen daarvan zijn alleen toegestaan met uitdrukkelijke toestemming van de schrijver.
Reactie plaatsen
Reacties